Glitter Words

Sunday, June 8, 2008

Memilih makanan bebas daripada bahan perasa

(sumber : Mingguan Wanita)

BUAH DAN SAYURAN
*Buah dan sayuran segar biasanya bebas bahan perasa. Namun begitu, jangan lupa untuk mencucinya dengan bersih. Sayuran dan buah yang diberi wax atau lapisan lilin agar berkilat biasanya mengandungi bahan perasa.

DAGING
*Daging yang dipotong di pasaraya biasanya bebas daripada dicampur bahan perasa. Tetapi hati-hati dengan daging olahan atau daging yang telah diproses sebelum tiba di kedai. Daging beku pun jarang yang bebas bahan perasa.

AYAM
*Pilihlah ayam yang masih segar dan belum diproses. Daging ayam import yang beku kebanyakan telah disuntik dengan Hydrolized protein (nama lain bahan perasa) untuk pengawetan dan tahan lama. Daging ayam olahan yang dipek dalam kotak dan diberi rencah biasanya mengandungi bahan perasa.

PRODUK BAKERI
*Beberapa produk bakeri seperti roti, kuih dan muffins mengandungi Autolyzed yeast, Yeast extract dan beberapa nama ‘tersembunyi’ bahan perasa lainnya. Begitu pula dengan roti atau kuih dengan inti buah.

IKAN
*Sama seperti daging dan ayam, pilihlah ikan yang segar. Ikan dalam tin, ikan olahan atau yang telah diawetkan biasanya mengandungi Hydrolized protein.

KEJU DAN SUSU
*Keju dan susu dapat menjadi ‘ladang subur’ bagi bahan perasa. Periksa label untuk mencari produk yang paling selamat atau relative lebih sedikit mengandungi bahan perasa.

No comments: